Zawiesia pasowe zgodne z normą PN-EN 1492-1:2002
Zawiesia te są lekkie, miękkie i elastyczne, temperatura pracy pasów od -40°C do +100°C. Współczynnk bezpieczeństwa wynosi 7. Odporne są na działanie: wilgoci, olejów, kwasów mineralnych, chłodziw i oparów benzyn.
Podstawowa cześć zawiesia (cięgno) wykonywana jest poliesteru (PES). Dalszy podział zawiesi pasowych jest prowadzony ze względu na liczbę warstw i cięgien występujących w zawiesiu.
Jako zakończenie zawiesi, stosuje się w zależności od potrzeb wszelkiego rodzaju haki, szakle, ogniwa bądź uchwyty specjalistyczne. |
Kolor pasa i ilość pasków określa jego znamionową wytrzymałość. Podwyższać wytrzymałość zawiesia można szyjąc go z kilku warstw pasa o kreślonej wytrzymałości. Na zdjęciu prezentowanym poniżej można zobaczyć porównanie pasów w poszczególnych kolorach, a w tabeli odczytać ich wymiary (Pas fioletowy na zdjęciu o wymiarach 30mm na 3,5mm).
Kolor pasa |
Nośność w lini prostej
jednej warstwy
[kG]
|
Szerokość pasa x grubość
[mm] |
Fioletowy |
500 |
30 x 3,5
50 x 3 |
Zielony |
|
60 x 3,5 |
Żółty |
1500 |
90 x 3,5 |
Szary |
2000 |
120 x 3,5 |
Czerwony |
2500 |
150 x 3,5 |
Brązowy |
3000 |
180 x 3,5 |
Niebieski |
4000 |
240 x 3,5 |
Pomarańczowy |
5000 |
300 x 3,5 |
|
Parametrem charakterystycznym zawiesia pasowego jest jego długość L oraz DOR (Dopuszczalne Obciążenie Robocze) czyli nośność określana dla poszczególnych przypadków pracy zależnych od sposobów mocowania ładunku.
Tabela współczynników nośności w zależności od warunków pracy - układu cięgien
sposoby
podwieszenia |
|
|
|
|
|
kąt |
- |
- |
do 7° |
do 45° |
45°-60° |
współczynnik |
1,0 |
0,8 |
2,0 |
1,4 |
1,0 |
sposoby
podwieszenia |
|
|
|
|
kąt |
do 45° |
do 45° |
45°-60° |
45°-60° |
współczynnik |
1,4 |
1,12 |
1,0 |
0,8 |
Na podstawie współczynników układu cięgien możemy obliczyć nośność zawiesia wykonanego z pasa w danym kolorze w określonych warunkach pracy (sposób podwieszania) poprzez pomnożenie: wytrzymałości jednostkowej danego pasa razy ilość warstw razy współczynnik. Parametry o których mowa są umieszczane na metce pasa co pokazano na zdjęciu umieszczonym obok (Zawiesie jednocięgnowe dwuwarstwowe z pasa zielonego). Udźwigi dla poszczególnych kolorów oraz różnych wykonań zawiesi pasowych pokazano w tabelach zamieszczonych poniżej.(1 i 2-warstwy oraz dla dwu różnych sposobów podwieszenia).
|
Przy podnoszeniu ładunków o ostrych krawędziach należy stosować ochrony zabezpieczające z PVC (silikonowa), taśmy poliestrowej lub DOLEX. Ochrona PVC (polichlorek winylu) - zdjęcie z lewej strony, górne prawe to dolex a dolne prawe to z taśmy polestrowej. Parametrem jest długość ochrony i szerokość dobrana odpowiednio do szerokości pasa i długości odcinka na którym ma nastąpić zabezpieczenie. |
TYP: ZPP-1
Szyte jest z jednej warstwy pasa.
Kolor pasa |
Nośność w kG |
prosta |
podwójna U |
Fioletowy |
500 |
1000 |
Zielony |
1000 |
2000 |
Żółty |
1500 |
3000 |
Szary |
2000 |
4000 |
Czerwony |
2500 |
5000 |
Brązowy |
3000 |
6000 |
Niebieski |
4000 |
8000 |
Pomarańczowy |
5000 |
10000 |
|
TYP: ZPP-2
Szyte jest z dwu warstw pasa.
Kolor pasa |
Nośność w kG |
prosta |
podwójna U |
Fioletowy |
1000 |
2000 |
Zielony |
2000 |
4000 |
Żółty |
3000 |
6000 |
Szary |
4000 |
8000 |
Czerwony |
5000 |
10 000 |
Brązowy |
6000 |
12 000 |
Niebieski |
8000 |
16 000 |
Pomarańczowy |
10 000 |
20 000 |
|
TYP: ZPO-1
Szyte jest z jednej warstwy pasa.
Kolor pasa |
Nośność w kG |
prosta |
podwójna U |
Fioletowy |
1000 |
2000 |
Zielony |
2000 |
4000 |
Żółty |
3000 |
6000 |
Szary |
4000 |
8000 |
Czerwony |
5000 |
10 000 |
Brązowy |
6000 |
12 000 |
Niebieski |
8000 |
16 000 |
Pomarańczowy |
10 000 |
20 000 |
|
TYP: ZPO-2
Szyte jest z dwu warstw pasa.
Kolor pasa |
Nośność w kG |
prosta |
podwójna U |
Fioletowy |
2000 |
4000 |
Zielony |
4000 |
8000 |
Żółty |
6000 |
12 000 |
Szary |
8000 |
16 000 |
Czerwony |
10 000 |
20 000 |
Brązowy |
12 000 |
24 000 |
Niebieski |
16 000 |
32 000 |
Pomarańczowy |
20 000 |
40 000 |
|
TYP: DP-1 i DP-2
Jędnocięgnowe zakończone ogniwami, dwuwarstwowe.
Kolor pasa |
Nośność w kG |
prosta |
podwójna U |
Fioletowy |
1000 |
2000 |
Zielony |
2000 |
4000 |
Żółty |
3000 |
6000 |
Szary |
4000 |
8000 |
Czerwony |
5000 |
10 000 |
Brązowy |
6000 |
12 000 |
Niebieski |
8 000 |
16 000 |
Pomarańczowy |
10 000 |
20 000 |
|
TYP: ZPH-1
Szyte jest z dwu warstw pasa.
Kolor pasa |
Nośność w kG |
prosta |
opasanie |
Fioletowy |
1000 |
800 |
Zielony |
2000 |
1600 |
Żółty |
3000 |
2400 |
Szary |
4000 |
3200 |
Czerwony |
5000 |
4000 |
Brązowy |
6000 |
4800 |
Niebieski |
8000 |
6400 |
Pomarańczowy |
10 000 |
8000 |
|
TYP: ZPH-2
Szyte jest z dwu warstw pasa.
Kolor pasa |
Nośność w kG |
do 45° |
do 60° |
Fioletowy |
1400 |
1000 |
Zielony |
2800 |
2000 |
Żółty |
4200 |
3000 |
Szary |
5600 |
4000 |
Czerwony |
7000 |
5000 |
Brązowy |
8400 |
6000 |
Niebieski |
11 200 |
8000 |
Pomarańczowy |
14 000 |
10 000 |
|
TYP: ZPH-3 i ZPH-4
Szyte są z dwu warstw pasa. Współczynnik układu cigien jest taki sam dla tych dwu typów i wynosi odpowiednio dla kąta β do 45° 2,1 oraz β od 45° do 90° 1,5. Zgodnie z normą zakłada się że w zawiesiach trzy- i czterocięgnowych są trzy cięgna nośne (wynika to z możliwego rozkładu sił podczas podnoszenia).
Kolor pasa |
Nośność w kG |
do 45° |
do 60° |
Fioletowy |
2100 |
1500 |
Zielony |
4200 |
3000 |
Żółty |
6300 |
4500 |
Szary |
8400 |
6000 |
Czerwony |
10 500 |
7500 |
Brązowy |
12 600 |
9000 |
Niebieski |
16 800 |
12 000 |
Pomarańczowy |
21 000 |
15 000 |
|
Dopuszczalne obciążenie robocze osprzętu, tj. ogniw łączących szakli, haków itp., powinno być co najmniej równe obciążeniu cięgna, do którego jest zamocowane, a dla ogniwa zbiorczego - co najmniej równe DOR (WLL) zawiesia. W przeciwnym przypadku należy zredukować udźwig do udźwigu najsłabszego elementu.
Inne zakończenia poza przedstawionymi na rysunkach również są dostępne.
Przed użyciem należy sprawdzić: czy pas nie jest uszkodzony, czy pasy nie są poskręcane.
Na pasach nie wolno wiązać zadnych węzłów.
Chronić pasy przed ostrymi krawędziami i obtarciem poprzez zastosowanie nakładek krawędziowych i rękawów ochronnych.
Unikać gwałtownego ładowania i podnoszenia.
Nie przeciągać ładunku po pasach.
Każdorazowo przed użyciem należy sprawdzić pasy , wyłaczając z dalszej eksploatacji te, które mają widoczne uszkodzenia.
|
Zastosowania pasów:
|